"Scenarion" årets bästa kortfilm 2012
För första gången korar Voodoo Film årets kortfilm. Utmärkelsen går till Sebastian Lagerkvists film "Scenarion" som är tekniskt briljant och berör.
I början på förra året kunde man för första gången registrera och få sin kortfilm recenserad och visad här på Voodoo Film. Detta visade sig vara ett lyckat initiativ, då vi fick god respons, något vi är mycket glada över. För det görs väldigt mycket bra och intressanta kortfilmer i Sverige som tyvärr många gånger drunknar i internetmassan och försvinner obemärkt.
Vi vill hjälpa till att sprida bra kortfilm och vara som ett visningsfönster för alla er fantastiska filmare i vårt avlånga land. På detta sätt kan man lära sig av varandra och förhoppningsvis också skapa kontakter.
Och för första gången, vill vi på Voodoo Film, i år kora årets bästa kortfilm 2012.
Utmärkelsen går till regissören Sebastian Lagerkvist och hans team för filmen Scenarion.
Filmredaktören Nils Kim Gustafssons motivering:
En effektivt berättad och filmtekniskt briljant liten pärla till kortfilm som på ett enkelt men också nyanserat sätt berör fördomar och vardagsrasism. Centrerad kring en för oss alla välkänd situation, där man snabbt känner sig utsatt, utan någon egentlig orsak, förutom ens egna fördomar. Snyggt foto, bra skådespeleri som vittnar om lysande regi – och välgjord utifrån ett koncist manus som klart levererar sin poäng. Toppen!
Hur känns det att vinna priset, Sebastian?
– Det känns fantastiskt! En riktig boost för självförtroendet. På många sätt är det som att vinna en festival, fast bättre för Voodoo Film ger en mycket fler tittare än en festival någonsin kunnat. Är lite extra glad över att just den här filmen fått utmärkelse eftersom den tar upp ett aktuellt ämne.
Hur gjorde du filmen?
– Jag skrev manus tillsammans med David Nzinga, som också medverkar i filmen, och sen satte jag och min fotograf Markus Frykberg igång med att hitta en passande plats som vi kunde spela in på. Sen castade jag resten av skådespelarna, dom flesta kände jag sen tidigare från andra projekt, och Markus och jag satte ihop ett litet filmteam.
– Det blev några sena sjukdomar bland filmarbetarna, så vi var extremt få under inspelningen. Det blev slitigt, vi spelade in under en natt i december, så det var både kallt och tröttsamt. Men dagen efter var vi ändå väldigt glada över materialet vi fått. Jag och Markus bekostade filmen själva. Den är filmad på Red One.
Vilka tre råd skulle du ge till unga filmare?
– Var inte rädda att filma olovligt. Det värsta som kan hända är att man blir ivägkörd, och är man snabb kan man alltid få det man är ute efter. Vi har smugit omkring med en 16 kilos kamera på t-bana, köpcenter och flygplatser utan lov. Det är ens egna rädsla som håller tillbaka en mest.
– Tänk inte så mycket på att det måste bli bra i början. Ingen regissör börjar som en mästare, man måste öva på film precis som vilket annat hantverk som helst. Satsa hellre på att pröva så mycket som möjligt och filma en massa bara. Bra kan det bli när man har en grund att stå på. Ett fantastiskt manus blir ändå inte en fantastisk film om man inte kan något om foto, skådespelare, ljud, ljus, produktion etc.
– Se på dig själv som en talangscout. För hur duktig du än är så kan man aldrig göra en film helt själv. Film är ett samarbete mellan många olika konstnärer, och om du ska kunna skapa bra film behöver du bra folk runtomkring dig. Håll alltid utkik efter talanger som kan hjälpa dig, och du hjälpa dom!
Från början av 2012 fram till nu har Voodoo Film granskat 190 filmer. Endast 33 av dessa filmer har publicerats på Voodoo Films kortfilmssida. Konkurrensen har alltså varit hård bland filmerna och det är inte alla filmer som haft tur nog att bli recenserade. Däremot har alla filmare som velat visa sin film i filmforumet kunnat göra det.
1 kommentar