Ljudeffekter för film
3 minNär man tillsätter ljud till filmer finns det ett antal begrepp som man använder sig av. Det rör sig huvudsakligen om atmosfärljud och effektljud. Även om effektljud kan förstärka bildernas innebörd, får man heller inte underskatta tystnadens kraft. Tystnaden kan, kanske mer än en avancerad ljudläggning, skapa en obehaglig och overklig känsla som kan passa väl för thrillers eller rysare.
Atmosfärljudet
Ett viktigt moment i ljudet är det så kallade atmosfärljudet. Ett atmosfärljud är det ljudet som finns på platsen och ger bilderna illusionen av verklighet eller skapar den en speciell känsla som scenen kan behöva.
Ett atmosfärljud kan vara allt från gatuljud, fågelkvitter till vindens susande. Man kan även skapa helt nya atmosfärljud som förmedlar olika känslor.
Atmosfärljudet läggs på vid efterarbetet vilket gör att man kommer ifrån variationer i ljudet som kan uppstå om man klipper mellan bilder där ljudnivån varierar kraftigt som till exempel på en trafikerad gata. Det finns två olika sorters ljudatmosfärer:
Den konkreta atmosfären
Den konkreta atmosfären kommer helt enkelt från inspelningsplatsen, t.ex. fågelkvitter eller gatuljud.
Den abstrakta atmosfären
Det abstrakta atmosfärljudet skapar en stämning i den miljö där karaktärerna befinner sig. Stämningen kan skapa en känsla av olust obehag eller fara, och det absolut vanligaste är ett lågfrekvent muller som sakta stiger när faran närmar sig.
Effektljud
Skillnaden mellan ett atmosfärljud och ett effektljud är att det sistnämnda är hårt knuten till en viss händelse. Det kan vara allt från ett pistolskott till ett knytnävsslag. Ett atmosfärljud däremot ligger "ovanpå" alla andra ljud för att skapa en speciell känsla. Därmed är det inte sagt att man bara "slänger" på atmosfärljudet för att skapa en viss känsla. Det kräver minst lika mycket kreativt arbete - om inte mer - än effektljuden.
Precis som med musiken måste man välja ljudeffekterna med omsorg. Ljud som placerats efter varandra utan direkt anknytning till bilderna mister direkt sin betydelse. Sträva istället efter att få dem att låta som om de verkligen finns på platsen. Om t.ex. ljud av ugglor som hoar, fotsteg och vindbrus läggs till en kyrkogårdssekvens på natten förstärker det bilden oerhört, utan att man för den sakens skull "hör" effektljuden. Dessa ljud ger faktiskt också en känsla av total tystnad även om det inte verkar så. Reaktionen blir att "det är så tyst att man kan höra en knappnål falla".
Det kan vara svårt att synkronisera plötsliga effektljud såsom pistolskott, om man inte har tillgång till professoinell eller icke-linjär utrustning. Försök då istället att använda ljud som kan användas under längre skeenden, t.ex. ugglor som hoar.
Om man till exempel vill poängtera en detalj i bilden kan en bra lagd ljudeffekt fungera som ett "utropstecken". Genom att dra upp ljudnivån och öka diskanten får man dessutom åskådaren att observera detaljen tydligare.
Man kan även förstärka en kroppsrörelse eller kamerarörelse med ljud. En vanlig metod i komedier är att lägga "swisch"-ljud på hand- och huvudrörelser, medan ett pistolskott som flyger genom luften blir dödligare om den låter. En inåkning förstärks oerhört om den låter likaväl som en åkning som passerar genom pelare.
Det finns i regel tre olika sorters effektljud eller punktljud som det också kallas:
Det konkreta punktljudet
En ljudeffekt som stämmer överens med verkligheten, t.ex. pistolskott, blixtnedslag, bil som kör förbi etc.
Det abstrakta punktljudet
En ljudeffekt som förstärker stämningen, utan att för den skull låta verkligt. En man som blivit slagen kan illustreras med koko-fåglar.
Associationsljudet
Associationsljudet associerar till något annat än vad som egentligen visas i bild. En man som springer kan få ljudet av en raket, vilket naturligtvis betyder att mannen springer lika fort som en raket.
Ljudlöst
Ett alternativ till effektljuden är att ta bort ljudet helt och få en overklig effekt. Detta görs vanligen när en person befinner sig under vatten, eller befinner sig i ett chocktillstånd. Det kan också innebära att någonting har uteblivit, såsom när en explosion går av utan att själva smällen kommer.
1 kommentar