Hur synkar man bilden med ljudet vid filminspelningar?
Jag undrar hur man gör när man tar upp ljudet vid filminspelning. Stripar man först alla band med samma tidkod. Men då måste ju ändå kamera och "bandspelare" startas och stoppas samtidigt. Eller anvnäder man fortfarande "klappa". Samma sak med rockvideos. Sitter man och flyttar klipppunkter tills det verka stämma eller hur synkar man där. Måste ha varit betydligt knöligare i början, (innan datorerna).
Det beror på vilken nivå vi pratar om. På proffsnivå synkas tidkoderna mellan ljud och kamera.
På semiproffsnivå och lägre kör man oftast med klappa och scriptans röst tillsammans med den skrivna klipplogg för att kunna identifera klippen. Sedan eftersynkar man i redigeringen. Det är faktiskt oftast inte så knöligt som det låter med dagens teknik.
Att lägga ljudet på MD eller DAT har kommit tillbaka lite mer på semiproffs och lägre nivå i dag på grund av DV-formatet. Man har nämligen haft lite problem med att få ljudet riktigt bra på DV-kasseten eftersom kassettten går så långsamt. Detta är dock ett övergånde problem, en del menar att man redan kommit över det, medan andra tar det säkra före det osäkra och väljer att ta upp separatljud.
Så det är till att sitta och slavjobba med lite ljudsynk som fortfande gäller om man vill ha det riktigt bra, om man nu inte sitter och häckar på 16 miljoner för en långfilmsproduktion förstås...
På semiproffsnivå och lägre kör man oftast med klappa och scriptans röst tillsammans med den skrivna klipplogg för att kunna identifera klippen. Sedan eftersynkar man i redigeringen. Det är faktiskt oftast inte så knöligt som det låter med dagens teknik.
Att lägga ljudet på MD eller DAT har kommit tillbaka lite mer på semiproffs och lägre nivå i dag på grund av DV-formatet. Man har nämligen haft lite problem med att få ljudet riktigt bra på DV-kasseten eftersom kassettten går så långsamt. Detta är dock ett övergånde problem, en del menar att man redan kommit över det, medan andra tar det säkra före det osäkra och väljer att ta upp separatljud.
Så det är till att sitta och slavjobba med lite ljudsynk som fortfande gäller om man vill ha det riktigt bra, om man nu inte sitter och häckar på 16 miljoner för en långfilmsproduktion förstås...