Hur animerades filmen Shrek?
Jag undrar vilket program, utrustning man använder för att göra en teknad film som t.ex. Shrek, och hur mycket kostar utrustnigen??? Vet ni hur mycket det kostade att göra filmen Spider-Man eller Shrek?
För att göra animerad film finns det många sätt. Först och främst får vi inte glömma den gamla hederliga stop-motion tekniken där man förändrar bildruta för bildruta (24 bilder/sek) med teckningar, leranimationer, föremål och cut-outs m.m.
Just Shrek gjordes i ett skräddarsytt program som PDI/DreamWorks utvecklat, men också ett program som kallas Maya från Alias|Wavefront, vilket användes för att skapa dynamiska animeringar av kläder samt Fiona och Farquaads hår. Photoshop användes också lite i scendesignen. Maya kostar exempelvis 1 999 dollar i den billigaste proffsversionen ($6 999 för den dyraste - och således bästa).
DreamWorks arbetade tidigare med Windows 2000 som operativsystem, men använder numer Linux på sina drygt tusen datorer.
Shrek kostade 70 miljoner dollar och skapades av ett gäng på över 275 personer (med mjukvaruutvecklare inräknade). Och då räknas inte marknadsföringskostnadena med, som var enorma för att vara en animerad film.
Oftast är det så här animerade filmer görs, bl.a. med redan befintlig mjukvara (som exempelvis Maya) plus en del egenutvecklade program som utför just det som produktionen kräver.
Just Shrek gjordes i ett skräddarsytt program som PDI/DreamWorks utvecklat, men också ett program som kallas Maya från Alias|Wavefront, vilket användes för att skapa dynamiska animeringar av kläder samt Fiona och Farquaads hår. Photoshop användes också lite i scendesignen. Maya kostar exempelvis 1 999 dollar i den billigaste proffsversionen ($6 999 för den dyraste - och således bästa).
DreamWorks arbetade tidigare med Windows 2000 som operativsystem, men använder numer Linux på sina drygt tusen datorer.
Shrek kostade 70 miljoner dollar och skapades av ett gäng på över 275 personer (med mjukvaruutvecklare inräknade). Och då räknas inte marknadsföringskostnadena med, som var enorma för att vara en animerad film.
Oftast är det så här animerade filmer görs, bl.a. med redan befintlig mjukvara (som exempelvis Maya) plus en del egenutvecklade program som utför just det som produktionen kräver.