Hur ska jag få musiken att låta som om det är "i rummet"?
Jag håller på med en film, och jag ska spela in en festscen. vad ska jag lägga till för effekt på musiken så att det låter som om det var "i huset" som musiken spelade?
Detta är något jag reagerar väldigt mycket på. Folk undrar i regel hur man ska rätta till saker i efterhand i redigeringen, när de egentligen borde tänka på det innan filmningen (nu säger jag inte att du gör det, Bojan, men jag tycker det är ett utmärkt tillfälla att säga det). Allt sådant här bör i största möjligaste mån vara nedskrivet i förväg. På så vis finns det inga, eller väldigt få, tekniska hinder - utan det är bara att "go out there" och skjuta filmen.
Nåja, till svaret: Du bör spela in ljudet på plats.
Ställ dig några meter ifrån högtalaren (jag förmodar att ni har någon form av PA-anläggning på plats) och rikta en riktmikrofon mot taket eller liknande. Ljudet fortplantar sig i luften fram till mikrofonen, men studsar samtidigt på väggar, tak, golv, mattor och eventuella möbler. Detta skapar ett ljud som är skräddarsytt efter rummets akustik. Det går sedan att mixa originalljudet (t ex en CD-skiva med festmusiken) med det "vilda" ljudet på platsen för att få fram rätt mängd efterklang och eko. När ni spelar in festscenen (bild) så bör det dock vara helt tyst, ljudet tas efteråt.
Om man väljer att mixtra helt med ljudet i efterhand bör man titta på följande variabler när man labborerar med rumsakustik:
Nåja, till svaret: Du bör spela in ljudet på plats.
Ställ dig några meter ifrån högtalaren (jag förmodar att ni har någon form av PA-anläggning på plats) och rikta en riktmikrofon mot taket eller liknande. Ljudet fortplantar sig i luften fram till mikrofonen, men studsar samtidigt på väggar, tak, golv, mattor och eventuella möbler. Detta skapar ett ljud som är skräddarsytt efter rummets akustik. Det går sedan att mixa originalljudet (t ex en CD-skiva med festmusiken) med det "vilda" ljudet på platsen för att få fram rätt mängd efterklang och eko. När ni spelar in festscenen (bild) så bör det dock vara helt tyst, ljudet tas efteråt.
Om man väljer att mixtra helt med ljudet i efterhand bör man titta på följande variabler när man labborerar med rumsakustik:
- Rumsabsorption - hur ytor fångar upp ljud. En matta som hänger över en högtalare kommer inte att låta helt "rent". Ta därför reda på vilka frekvenser som påverkas och dra ned dessa under ljudmixningen.
- Efterklang - ljudet studsar och "hänger kvar" en stund i luften. Desto större avstånd mellan kamera (vi i puliken) och högtalaren - desto mer efterklang.
- Rumsresonanser, ekon - långa efterklangstider som ger "dubbel" effekt. Bör inte påverkas nämnvärt i mindre rum, men i kyrkor etc. så kan det eka rejält.