Hur gör jag ett genomskinligt spöke?
Jag håller på att filma något som ska bli en spökfilm! Mitt problem är att jag vill filma så att det ser ut som om ett riktigt spöke är med i filmen. Alltså det är genomskinligt.
Chroma-key/bluescreen kommer att vara din första del av lösningen av din problematik (Till iMovie kan du köpa detta som en särskillt plug-in). Läs mer om chroma-key under Specialeffekter. Du frilägger med andra ord spöket från bakgrunden.
Sedan tar du in din riktiga film i redigeringsprogrammet och lägger den i ett undre videospår. I ett videospår ovan lägger du spökfilmen. Du låter spökspåret/lagret ha en genomskinlighet/opacitet på ca 60 %. Nu har du fått ditt spöke att sväva lätt genomskinligt mot din riktigt miljö.
Sedan är det förstås en hel del trixande med att få det riktigt snyggt. Du måste antagligen prova dig fram och exprimentera en hel del. Använd en så enkel och odetaljerad miljö som möjligt för att göra livet lite enklare. Det bästa hade naturligtvis varit om du haft möjligheten att filma miljön med allt som ska synas först och sedan drapera/måla allt blått eller grönt och låta spöket agera i samma miljö med samma ljussättning. Men det är nog ett drömläge som är svårt att realisera.
Klart är att du kommer långt om du kan jobba med bluescreen/greenscreen och sedan med två separata videospår där du låter det ena ha en viss genomskinlighet. De lite mer avancerade redigeringsprogrammen klarar detta galant idag. Ett exempel är Final Cut Express, prata med en återförsäljare så kan denna hjälpa dig hitta rätt i programdjungeln.
Lycka till!
Sedan tar du in din riktiga film i redigeringsprogrammet och lägger den i ett undre videospår. I ett videospår ovan lägger du spökfilmen. Du låter spökspåret/lagret ha en genomskinlighet/opacitet på ca 60 %. Nu har du fått ditt spöke att sväva lätt genomskinligt mot din riktigt miljö.
Sedan är det förstås en hel del trixande med att få det riktigt snyggt. Du måste antagligen prova dig fram och exprimentera en hel del. Använd en så enkel och odetaljerad miljö som möjligt för att göra livet lite enklare. Det bästa hade naturligtvis varit om du haft möjligheten att filma miljön med allt som ska synas först och sedan drapera/måla allt blått eller grönt och låta spöket agera i samma miljö med samma ljussättning. Men det är nog ett drömläge som är svårt att realisera.
Klart är att du kommer långt om du kan jobba med bluescreen/greenscreen och sedan med två separata videospår där du låter det ena ha en viss genomskinlighet. De lite mer avancerade redigeringsprogrammen klarar detta galant idag. Ett exempel är Final Cut Express, prata med en återförsäljare så kan denna hjälpa dig hitta rätt i programdjungeln.
Lycka till!