Billigare med digital filmproduktion? Inte nödvändigtvis.
Ettor och nollor på ett datamedium är billigare än att spela in med traditionell film. Det är en sanning som nu ifrågasätts när kameror som Red Epic kräver groteskt mycket lagringsutrymme.
Red Epic 5K kommer kräva minst det dubbla lagringsutrymmet som Red One med 4K kräver i dagsläget.
Estimates are showing that, “At 5k 2:1 and REDcode 5:1 (which will likely be what most features shoot with), a 64GB SSD will be about 12-13 minutes,” said Deanan Dasilva from RED. That’s about half of what you get at a similar aspect ratio, 4K, Redcode 42 compression ratio with the RED One.
Det skriver The Black and Blue och menar att Red Epic sannolikt inte kommer att användas okomprimerat, utan tester kommer att göras för att bedöma vad som är den mest effektiva komprimeringen för optimal bildkvalitet.
Andra menar att HDSLR-kameror som Canon 5D och 7D ändå är billigare än 35 mm film eftersom teamet oftast inte behöver bestå av lika många personer.
AbelCine har skrivit en guide om skillnaden mellan säkerhetskopiering och arkivering, och går dessutom igenom olika lagringsalternativ såsom hårddisk, minneskort och databand av olika slag.
Summa summarum kan det vara mycket att tänka på när det kommer till digital filmproduktion, och något filmproducenter med ansvar för att undvika röda siffror i budgeten måste ta hänsyn till. Inte minst vad gäller inspelning, utan även gränssnitt för att kunna transportera mängden data mellan kamera, redigeringssystem och övrig postproduktion.
3 kommentarer