Filmer som får pengar till produktion ska också få pengar till visning
Det är Svenska filminstitutets ny satsning på att förenkla filmstödet. Men det gamla automatstödet får också hård kritik: "Det saknas helt kvalitetskrav."
Svenska filminstitutet fördelar årligen 56 miljoner kronor i olika stöd. Nu ersätts det gamla stödsystemet med ett nytt som bland annat innehåller en rad helt nya stödformer. En förändring som främst är tänkt att gynna de filmer som har svårt att klara sig på marknadens villkor.
Det skriver SVT Kultur som även påpekar att det kommer två nya stöd.
– Den stora nyheten är att det är två helt nya stöd. Ett innovationsstöd, som kan möjliggöra nya vägar för filmen att hitta till publik, och ett utbildningsstöd för folk som arbetar inom visning och distribution, säger Kristina Börjesson som är chef för distribution och visning på Svenska filminstitutet.
Automatstödet får också kritik. Det instiftades för två år sedan och går till filmer som är tänkta att få en stor biopublik.
– Problemet är att det här automatstödet stjäl väldigt mycket pengar ifrån konsulenternas stöd, det gör att handlingsutrymmet blir mycket snävare när det gäller att bygga en fin repertoar av svenska filmer och då tycker jag att det är en katastrof i ett läge där filmbranschen är väldigt skör, säger Hjalmar Palmgren, chef för avdelningen produktionsstöd och lansering på Svenska filminstitutet till SVT Kultur.
Även filmrecensenten Fredrik Sahlin är kritisk.
– Det verkar som automatstödet är till för att hålla branschen under armarna, för att producenterna ska få jobb. Alltså på sätt och vis en sysselsättningsåtgärd, snarare än ett stöd menat att skapa bra film, säger Fredrik Sahlin i en krönika.
Svenska filminstitutet kan dock inte ändra på reglerna för automatstödet. Det är nämligen reglerat i filmavtalet och det sköts av Film- och tv-producenterna samt kulturdepartementet.
Se även klippet nedan som handlar om de nya filmstöden.