Moodysson får rekordstort filmstöd

Svenska Filmintitutet ändrade under förra året sina riktlinjer vad gäller filmstöd. Tidigare fick fler filmer dela på potten. Nu ges i stället större summor till färre filmer. Därför får Lukas Moodysson nu 12 miljoner i stöd till sin nya film Mammoth.

Att sluta dutta ut små bidrag här och där, är därför ett sätt att höja kvaliteten på svenska filmer. Under senare år har svensk film inte fått stort genomslag internationellt och även på hemmaplan har publiken svikit.

Både filmproducenter och SFI menar att problematiken beror på att filmskapare har för dåliga resurser.

-Det behövs stabilitet och resurser om man ska kunna göra bra film, säger Charlotte Denward, chef för produktionsstödsavdelningen på SFI.

I år fördelar filminstitutet 235 miljoner kronor i form av produktionsstöd. Pengarna ska fördelas på ett sätt som är gynnsamt för Filmsverige.

De nya riktlinjerna, att satsa på färre filmer, ses inte som odelat positivt i alla läger. Håkan Bjerking som är ordförande i föreningen Sveriges filmregissörer menar att den nya inställningen är en katastrof.

-Det finns för få produktioner och för lite pengar i branschen, säger han.

Bjerking anser att staten måste gå in och föra en aktiv filmpolitik. Han menar att Sverige snart kommer bli känt som landet utan filmvision.

6 kommentarer

  1. Jesper
    finns bara tre bra svenska filmer:

    Den osynlige
    Ondskan
    Tillsammans

    Ta lärdom av filmerna.
  2. cladam
    skippa de två sista och lägg till Zingo, Vuxna Människor och ev. Naken och Tic Tac.
  3. 00Bengtsson
    Då får vi hoppas att det blir en jäkligt bra film.
  4. Nils
    Bra för honom med stöd från oss skattebetalare, samma gamla stasi-politik från SFI. Han har nog råd att göra filmer ändå.
  5. Gompa
    Men herregud. Här saknas ju total kompetens om vad som är bra svensk film.

    STRUL

    Sen så har vi ju alla andra klassiker såsom Sällskapsresan och Sunes sommar t.ex.

    Men som sagt svensk film i sitt esse stavas S T R U L.
  6. El Lobo
    Varför uppskattas inte film som för en gångs skull försöker att gå utanför mallen men ändå underhålla?

    Både Moodysson och Roy Andersson har ju lyckats med att skapa originella men ändå "kommersiella" filmer och satt svensk film på världskartan.
Skriv kommentar