Hur filmar man en dialog från olika vinklar?

När jag ser på filmer så byts vinklarna under samtalet. Jag har funderat på om det går att göra med bara en kamera eller om man måste ha två stycken (och en väldigt skicklig klippare). Till exempel när en person pratar med en annan, så byts vinkeln och filmar den man pratar med samtidigt. Behövs två kameror eller räcker det med en?


Det här är ett klassiskt knep som i princip alla filmer använder sig av. Som du förmodligen redan verkar vara inne på, så kan man åstadkomma det med både en och två kameror. Det finns några fördelar och nackdelar med båda teknikerna och jag tänkte vi skulle titta på det här.

Spela in dialog med en enda kamera
Om man spelar in en dialog med bara en kamera så måste man alltid spela in dialogen minst två gånger. Först från den ena vinkeln och sedan från den andra. Det innebär att skådespelarna alltid måste säga sina repliker två gånger. Den ena gången så är skådespelaren i bild, den andra gången är han eller hon bara "motskådespelare" till den andre.

Filma dialogscen med en kamera

Fördelen med den här tekniken är att det oftast är billigt och enkelt. Man behöver ju bara en kamera och en fotograf. Dessutom så behöver man inte bekymra sig för att bilderna från kameran överensstämmer med en annan kamera. Om man behöver göra några förändringar mellan vinklarna så kan man göra det också. Det kan handla om att flytta bord och stolar så att ett rum ser större ut än vad det egentligen är.

Nackdelen är att det tar tid. Varje scen blir ju alltid dubbelt så lång eftersom den måste spelas in två gånger (plus alla omtagningar). Dessutom kan det vara svårt att få skådespelarna att göra likadant båda gånger. Småsaker kan skilja sig och det kan ibland bli problem när man ska klippa ihop det. En bra scripta är därför bra att ha på inspelningsplatsen, som kan hålla reda på alla små detaljer som andra lätt glömmer bort i all stress.

Klippningen blir därför egentligen svårare om man bara använder en kamera. Det beror alltså på att det blir svårare för att få bilderna att "klaffa" med varandra så att det upplevs som om det fanns två kameror där.

Spela in dialog med två kameror
Fördelen med att använda två kameror (eller fler) är att det går snabbt på inspelningsplatsen och att man får bilder från två vinklar där skådespelarna rör sig exakt likadant. De två kamerorna spelar ju in samma händelse. Om man jobbar med amatörskådespelare kan det kanske också vara lättare att få ett bättre flyt i dialogen. Professionella filmskådespelare bör däremot vara mer vana vid att en filminspelning spelas in i fragment.

Nackdelen med två kameror är att man måste ha dubbla kameror och fotografer, inklusive alla tillbehör till kamerorna. Det blir tekniskt mer komplicerat på inspelningsplatsen och efterarbetet blir också mer tekniskt när man behöver kalibrera bilderna så att de stämmer överens med varandra (däremot matchar ju skådespelarnas rörelser i bild perfekt).

Vilket ska man välja?
För amatörfilmaren är det självklara valet att använda en kamera och filma ur flera olika vinklar med den. Visst kan det blir lite hopp i kontinuiteten, men oftast så brukar det inte ens märkas om man inte studerar samma tagning flera gånger. Det är en bra idé att komplettera med extra klippbilder (till exempel närbilder på händer, ansiktsuttryck, kroppsrörelser med mera) så att man kan klippa in dem i dialogen för att lappa och laga skavanker som kan uppstå.

Använd alltid två kameror (eller fler) när du inte har möjlighet att spela in scenen två gånger. Det kan handla om en explosion som inte låter sig göras flera gånger eller om en dokumentärfilm där man vill fånga vanliga människor (som inte är skådespelare) och deras naturliga reaktioner. Då kan det kännas fel att be någon återupprepa sin genuina reaktion.

En enkel regel att hålla i minnet: Använd alltid en kamera om du inte har något bra skäl till att använda två.





I videon ovan ser du hur bildvinklar, bildkomposition och tredjedelsregeln används när man spelar in dialogscener.
Vad tycker du om svaret?

1 svar

  1. Linus Karlsson
    Jag skulle nog föredra att använda två för att få en bättre kontinuitet i filmen samt att man kan få en mycket större dokumentärkänsla i filmen på detta sätt, om det är det man vill! ;)
    Det är även så att om inte två dialoger ifrån två olika vinklar riktigt går ihop för att dem har sagt olika så kan det vara rena mardrömmen i klippningen sen. (Av erfarenhet)
Skriv ett eget svar